DnD 5. laitos keskittyy olennaiseen

Dungeons and Dragons 5. laitos

Eletään jälleen sitä aikaa kun se kaikista tunneituin roolipeli, Dungeons and Dragons, uusii nahkansa. Kyseessä on 5. laitos pelistä joka on niin ihastuttanut kuin vihastuttanut pelaajiansa. Minulla itselläni on kokemusta lähinnä mainiosta 3.5 laitoksesta, hyvinkin muovisesta 4. laitoksesta ja nyt lopulta myös uusimmasta 5. laitoksesta.

Dungeons and Dragons 5. laitos on onneksi jotakin aivan muuta kuin edeltäjänsä. Jopa siinä määrin, että innostuin ensimmäisen pelitestauksen pohjalta ostamaan aivan aloittelijoille suunnatun Starter Setin valmiine hahmoineen ja aloitusseikkailuineen. Siitä huolimatta, että 5. laitoksen säännöt ovat saatavilla kaikille täysin ilmaiseksi. Nyt aionkin uskaltautua ehdottamaan roolipeliseikkailua ihmisille, jotka ovat antaneet roolipeleille tuomion niitä kokeilematta.

Seuraavaksi hieman ajatuksia uusimman laitoksen säännöistä.

 

Oma hahmosi ja tausta. Vaivattomasti

Valitsin pelitestausta varten helposti pelattavan palkkionmetsästäjä Baranin ja valitsin hänen luokakseen barbaarin. D&D veteraaneille prosessi on hyvin tuttu eikä suuria mullistuksia kannata odottaa. Toimivia asioita on tosin terävöitetty entisestään, kuten esimerkiksi vapaaehtoisten taustojen myötä. Uusimman laitoksen mukaisesti hahmoille valitaan myös tausta, joten tällä kertaa roolipelattavat elementit on luotu hahmoon mukaan jo sen syntyvaiheissa. Näin syntyy paljon persoonallisempia hahmoja jopa kaikkein laiskimmillekin pelaajille. Mikäli haluat lukea taustoista enemmän, Wizardsin sivuilla Mike Mearls avaa Player’s Handbookissa esiintyviä valmiita taustoja.

Homma yksinkertaisesti toimii. Hahmoja syntyy nopeasti ja tällä kertaa ne ovat persoonallisempia kuin ennen. Pidän erittäin paljon siitä, että säännöt jo hahmoluonnissa helpottavat pelinjohtajan tulevaa työtä ja tekevät pelaajien hahmoille tulevista tapahtumista luonnollisesti mielenkiintoisempia.

 

Sujuvaa peliä ilman hikoiluja

Olen vuosien varrella pelannut useita erilaisia roolipelejä ja vaikka eri systeemien välillä on merkittäviäkin eroja, keskityn tässä nyt eroihin nimenomaan Dungeons and Dragons -pelin ympärillä. 5. laitos onkin helppo kiteyttää sääntöjensä osalta hyvin pitkälti yhteen lauseeseen. Uusi D&D on askel taaksepäin 

Takapakin ottaminen 5. laitoksen kohdalla on kuitenkin positiivinen asia. 4. laitos virtaviivaista sääntöjä 3.5 editoista, korosti merkittävästi minifiguurien asemaa ja uskallan sanoa, että menetti ehkä aavistuksen sitä taikaa, mitä Dungeons and Dragons edustaa. Tarinoita ja hauskanpitoa pöydän ääressä. Toki aiheesta ”mitä D&D oikeastaan on” voitaisiin väitellä hamaan loppuun saakka, mutta jääköön se keskustelu vaikkapa kommentteihin.

Pelin sujuvuuden kannalta uusi D&D on erittäin miellyttävä kokemus. Aikaa ei kulu sääntöjen turhaan tutkimiseen, taistelut ovat nopeita ja tilanteet elävät. Ainoa pelimekaanisesti merkittävä ja mieleen painunut kokemus oli Advantage / Disadvantage -jaottelu, missä erilaisten tilannebonuksien sijaan heitetäänkin kahta d20 noppaa ja valitaan joko parempi tai huonompi tilanteen mukaisesti.

Myös matkustus- ja väsymisen säännöt ovat uudistuneet ja tuntuivat luonnolliselta uudistukselta. Sumuisilla nummilla vaarallisissa maisemissa samoiluun tuli syvyyttä ja miellekkyyttä, kun edellisissä laitoksissa tunne on ollut ”mitäs inhottavaa tästä nyt seurasikin” -henkinen.

En voi liikaa korostaa, etteikö myös hahmojen taustoista kumpuavat asiat olisi vaikuttaneet pelin sujuvuuteen. Ei kannata ymmärtää väärin, olemme peliemme aikana luoneet aiemminkin hyvin merkittäviä taustoja, jopa juonikoukkuja omia hahmojamme varten, mutta näin kivuttomalla tavalla eivät ko. asiat ole livahtaneet peliin mukaan.

Tuntui hyvältä pelimekaniikan lomassa keskittyä seikkailuun ja hahmoon sääntövihkojen selailun sijaan. Baran barbaarista tulikin nopeassa ajassa yksi suosikkihahmoistani ja jää elämään varmasti ainakin NPC hahmona tuleviin kampanjoihin.

Ikäväkseni en ole pelannut tarpeeksi pystyäkseni käymään läpi eri hahmoluokkien vahvuuksia toisiinsa nähden, mutta alustavien kokemuksien mukaan sekä barbaari, että soturi ovat tuntuneet erittäin onnistuneilta ainakin alkutasojen myötä. En vielä tiedä, tapahtuuko 5. laitoksen myöhemmillä tasoilla kuitenkin niin, että maagit tekevät aivan mitä vain, kun soturi edelleen ”heiluttelee miekkaansa”.

 

Kokemuksen arvoinen

Uusi Dungeons and Dragons on ehdottomasti kokeilemisen arvoinen. Jopa siinä määrin, että ilmaisista säännöistä huolimatta kävin hakemassa kirjahyllyyni myös maksullisen Starter Setin. Aion vakaasti esitellä pelin myös tällä kertaa sellaisille ihmisille, joille roolipelaaminen on täysin vieras käsite. Se olkoon sitten toisen blogikirjoituksen arvoinen aihe.