Mielen solmut -kampanja

Koska ylläpitämäni peliaiheinen Endless Bag of Games – blogi keskittyy jatkossa merkittävästi enemmän arvosteluihin, tulevat nykyisen pelimme ”Threads of Sanity” – kampanjan lokit jatkumaan Noppakourassa nimellä Mielen Solmut. Aikaisempia pelikertoja on kampanjalle kertynyt kymmenen kappaletta ja tämä onkin työn, perheen ja harrastusten luotimeressä taisteleville yksilöille jo merkittävä saavutus. Olen merkannut kirjoituksen loppuun suorat linkit aikaisempiin pelikertoihin, mikäli pelilokit sattuvat herättämään tarpeeksi mielenkiintoa. Välttääkseni kirjoituksen naurettavaa pituutta, jätän tapahtumista pääjuonen ulkopuoliset tapahtumat.

Pelaamme Mielen solmut – kampanjaa neljän pelaajan voimin Dungeons and Dragons 3.5-laitoksen säännöillä. Kaksi pelaajista ovat pöytäroolipelien suhteen pimeälle puolelle houkuteltuja märkäkorvia, mutta peliseurueeseemme kuuluu myös lukuisien pelikertojen karaistama roolipelien paatunut karpaasi: Monttu-blogia ylläpitävä Jasca. Kampanjamme sijoittuu Forgotten Realms -maailman neljänteen laitokseen ja tarkemmin merirosvojen piinaamalle Lohikäärmerannikolle. Pelin protagonisteina toimivat seuraavat (tänne saakka selviytyneet) henkilöt:

Pitkäsatulan Jonas Harpell – Velho Jonas Harpell ja hänen kaksoisveljensä Percy kasvoivat aikuisuuteen Pitkäsatulassa, Dessarin laaksossa. Vuosien kuluessa Jonas tapasi nyt jo seikkailuissa edesmenneen Alukain Kaldonin, jonka avulla Jonas tutustui Lohikäärmerannikolla sijaitsevaan Kristalliakatemiaan. Siellä Jonas aloitti seikkailijan uransa joka jatkuu edelleen.

Syväveden Rhadec Kardi – Armottoman nuoruuden Syvävedessä kokenut Rhadec Kardi on rikollisuuden polulta aatteilleen vihkiytynyt kovaotteinen soturi. Rhadec haki Kristalliakatemian palkkalistoilta uutta elämää ja pakoa menneisyydeltään. Rhadec on velho Jonas Harpellin kumppani Kristalliakatemiasta ja yhdessä he ovat suorittaneet monia seikkailuja.

Lohikäärmerannikon Kal Trell – Mainetta rannikolla kerännyt merenkävijä, soturi ja seikkailija, jolle lain henki on tärkeämpi kuin sen kirjain. Kal on entisen merirosvoja metsästävän järjestön Merihaukkojen jäsen, joka nyt etsii oikeutusta menneisyydessä tapahtuneelle vääryydelle. Kal liittyi seurueeseen huomatessaan johtolankojen johdattavan häntä yhteisen vihollisen jäljille.

Kampanjan tapahtumat tiivistettynä

Kampanjan tapahtumat saavat alkunsa kun Garo Darkmoor, Tameronin kylässä vanhuuden päiviä viettävä entinen palkkasoturi, kirjoittaa kirjeen Kristalliakatemiassa työskentelevälle vanhalle ystävälleen. Tameronin kylä oli vaikeuksissa, eikä pienen kylän ongelmiin ollut odotettavissa apua alueen valtaa ylläpitäviltä tahoilta. Pian seurueemme pakkasi tavaransa mestarinsa saattelemana ja lähtivät matkaan kohti ongelmien riivaamaa kylää. Tameronin ylpeän väen väheksynnästä huolimatta, sankarimme aloittivat kylässä ilmenneiden asioiden tutkinnan eikä kestänyt kauan ennen kuin ongelmien lähde selvisi: repeämä universumin kankaassa vuoti Varjojen alhon energiaa aivan kylän läheisyydessä. Ongelmat yksissään olivat vakavia, mutta taustalla oli kuitenkin tahoja, jotka olivat ammentaneet repeämää omiin tarkoitusperiinsä. Näiden tapahtumien koukeroissa seurue kohtasi ensimmäisen kerran Suuren Unhoitetun kultin noviiseja. Kultti oli ollut kaiken takana.

Repeämän korjaaminen tarkoitti matkaa Varjojen alhoon. Korjatakseen tilanteen, seurueen tuli löytää esine johon repeämä oli lumouksen voimalla sidottu. Niin seurue matkasi Varjojen alhon tuolle puolelle ja he kohtasivat siellä vaaroja joihin seurueemme jäsenet eivät olleet varautuneet. Selkkauksien jälkeen lumottu esine kyllä löytyi, mutta korjatakseen Tameronin tilanteen, seurueen tuli tehdä uhrauksia asian eteen. Niinpä seuraavina päivinä Varjojen alhosta palasi takaisin seurueen mukana myös salaperäinen Barthus, jonka vapautus maailmaan aiheutti Rhadecille kirouksen. Repeämä oli korjattu, mutta sen hinta oli ollut kova. Tameronin kylä oli seurueelle kiitollinen ja ennen pitkää Rhadec sai avun hänet miltei tappaneeseen tilaan. Rhadec vannoi kostoa, mutta oli aika palata takaisin akatemiaan.

Seurueemme palasi takaisin akatemiaan huomatakseen jo uuden seikkailun odottavan heitä. Kivihampaan solan kääpiöt olivat vaarassa ja tarkan harkitsemisen tuloksena mestari Harran oli päättänyt lähettää seurueen sekä Sharim –nimisen mustan haltian selvittämään Välkekilven klaanille örkkivaltauksen aiheuttamia ongelmia. Seurue otti mustan haltian avun vastaan ennakkoluulottomasti ja matka Jättiläisen juoksun vuorille kävi nopeasti. Kääpiöt olivat kuitenkin onnistuneet aktivoimaan Kivihampaan solan puolustusmekanismit ja pääsisäänkäynti oli tämän vuoksi käyttökelvoton. Seurue joutui etsimään vaihtoehtoisen reitin sisään kääpiöiden saleihin. Silloin seurueen musta haltia osoitti taitonsa ja johdatti seurueemme maan uumeniin. Sharim johdatti seurueen vanhan ystävänsä Elbor Kivihaan asunnolle ja seurueen uskomattomaksi onneksi sitkeä kääpiö pihisi vielä hengissä. Elbor kertoi seurueelle Kivihampaan kääpiökaivannon synkistä ajoista. Prinssi Rangim, Välkekilven klaanin prinssi ja uusi hallitsija, oli ottanut neuvonantajikseen epäilyttävän ihmismiehen, velho Alabuksen. Tämä oli kuitenkin paljastunut petturiksi, joka oli auttanut örkkipäällikkö Muliabbin ja tämän heimon hyökkäystä kääpiökaivantoon. Monet kääpiöt olivat kuolleet tai kadonneet, ja Elborinkin kimppuun oli hyökätty. Kivihampaan solan tapahtumat alkoivat avautua.

Mitä syvemmälle seurue eteni kaivantoon, sitä selkeämmiksi kävivät örkkien tuhon jäljet. Jonasin aistittua Tameronissa aistimaansa raakaa arkaanista energiaa, alkoi seurue huolestua. Ennen pitkää seurueen tie vei Kivihampaan linnoitukselle, kääpiökodin ytimeen, jonne Jonas oli paikantanut arkaanisen voiman lähteen. Pian he kohtasivat ongelmien todelliset aiheuttajat: Alabuksen sekä Suuren Unhoitetun leimaaman velho Jeiramin. Velhot yrittivät tuoda maailmaan nukkuvan muinaisen Kivihampaan solan titaanin, jonka mukaan paikka oli vuosisatoja sitten nimetty. Armottoman taistelun jälkeen Jeiram onnistui pakenemaan, mutta Alabus oli kuollut taitavan mustan haltian miekaniskuihin. Paetessaan Jeiram vannoi kostoa: ”Sinä ja toverisi saatte maksaa teoistanne – ja sinä saat toimia kostoni välikappaleena. Sinä olet minun linkkini: kaikki minkä sinä näet, minäkin näen. Kaiken, mitä kuulet, minäkin kuulen. Voin kertoa, kurja drow, että ennen kuolemaasi saat nähdä toveriesi sortuvan!” Lähtiessään velho jätti lupauksen kahdeksasta päivästä. Tämän jälkeen hän oli poissa.

Kivihampaan solan tapahtumien jälkeen seurue palkittiin ruhtinaallisesti ja ensimmäistä kertaa heillä oli aikaa suorittaa kesken jääneitä asioita. Rhadecin mieltä kirveli edelleen Barthus ja seurue päätti johtolankojensa perässä matkata Cormyrin Arabeliin etsimään tätä miestä, joka oli aiheuttanut sankareillemme niin paljon ongelmia. Elversultissa seuruetta kohtasi kuitenkin epäonni, sillä Kärmekillan salamurhaajat saapuivat seurueen luo ja Sharim menehtyi hyökkäyksessä. Hyökkäyksestä aiheutunut meteli herätti Jonasin ja Rhadecin, jotka onnistuivat päihittämään loppujen lopuksi hyökkääjät. Epäonni vaivasi seuruetta eikä kukaan sanonut ääneen ajatusta siitä, että velhon uhkaus oli käynyt toteen. Sharimin äkillinen poismeno ei kuitenkaan voinut jäädä pelkäksi epäonneksi ja niin Jonas ja Rhadec kävivät työhön ja avukseen he pian saivat Kal Trell nimisen seikkailijan.

Kyseinen salamurhaajien kilta paljastui Kärmekillaksi ja kaksikko käytti aikansa selvittäessään tietoa itse killasta. Kärmekiltaa johti Lyamathar-niminen, poikkeuksellinen raakana pidetty, haltiasalamurhaaja ja killan puhemiehinä asiakkaille toimi Viond-niminen haltianeito joka löytyi Ruusukruunun majatalosta. Seurueen keskustelu Viondin kanssa ei kuitenkaan tuottanut tulosta ja he päättivät ottaa toisenlaisen lähestymistavan tilanteeseen. Viondin varjostaminen onnistui nokkelasti Jonaksen lähimmäisen avulla ja pian seurueen suunnitelma tiedon pakottamisesta laitettiin käytäntöön. Viond yllätettiin rakastajansa kanssa kesken kaikkein kauneimman, mutta siitä huolimatta nainen taisteli vastaan kuin villipeto. Niin raju oli taistelu, että taistelun tuloksena nainen makasi kuolleena maassa ja jäljelle oli jäänyt vain miehen rakastaja. Mieheltä he saivat tietoa heidän murhayrityksen järjestäneen kiltalaisen nimen: Rionoren.

Sellaista on ollut Mielen solmut –kampanjan meininki. Vaikka kaikkea ei lainkaan ole tähän tiivistelmään saatu, saa yllä olevasta pääpiirteittäin kuvan missä kampanjassa ollaan menossa. Itse olen nauttinut jokaisesta pelikerrasta ja uskon vakaasti, että samanlainen into kampanjaan tulee jatkumaan. Kuten näette, kampanjan oikeat tapahtumat alkavat vasta avautua….

Vanhempi kirjoitusUudempi kirjoitus