Roolipelejä ja hauskanpitoa – Tikarijoki #1

Tikarijoki roolipelikampanja

Erittäin pitkän ja kuivan kauden roolipelien saralla päätti tänään alkanut 5. laitoksen Dungeons and Dragons kampanja, joka kulkee nimellä Tikarijoki. 

Tarinan keskiössä kulkevat haltiasoturit Ringil ja Kajun, jotka ensimmäisen seikkailun myötä joutuvat kosketuksiin suurempien suunnitelmien kanssa. Aivan kuten roolipeleiltä odottaa saattaa. Sijoitimme kampanjan jo tutuksi käytettyyn hiekkalaatikkomaailmaamme Thraniliin, missä ajan hammas on vierähtänyt 400 vuotta eteenpäin sitten edellisten pelikertojen. Seuraavaksi kampanjaraporttia ja tuntemuksia pelistä.

Huom! Osa pelikerran tapahtumista nojaa valmisseikkailuun Lost Mine of Phandelver. 

 

Ystävä kateissa

Yksinkertaista elämää elänyt haltiapuuseppä Ringiliä oli kohdannut suuri epäonni, mikä oli ajanut hänet tien päälle etsimään kadonnutta perhettään. Matkansa aikana Ringil oli joutunut tekemään kaikenlaisia hommia, mikä lopulta ajoi hänet etsimään isänsä ja omaa vanhaa ystäväänsä. Löytääkseen perheensä, hän tarvitsisi apua. Toistaiseksi hänen palkkionmetsästäjän elämää nykyään elänyt ystäväänsä oli ollut askeleen edellä.

Niin Ringil saapui Merienin suurkaupunkiin Welecin meren rannalle, sillä viimeisin huhu kertoi, että Thaddar -niminen kääpiö olisi palkannut hänet töihin. Thaddar Kivenetsijä oli arvostettu kauppias Merienissä ja omisti yhden kaupungin merkittävistä asepajoista. Selviydyttyään Merienin katujen vilinästä ja epämiellyttävistä kaupustelijoista, onnistui Ringil löytämään kääpiökauppiaan ja kertoi hänelle tarpeestaan.

Thaddaria haltiasoturin vilpittömyys kosketti ja hän lupasikin auttaa tätä parhaansa mukaan. Kauppias kertoi, että hänen veljensä Gundar sekä Kajun olivat lähteneet edeltä kohti Tramelia kaksi päivää sitten. Kajun oli palkattu pitämään hänen veljensä turvassa.

Koska kyseessä oli kuitenkin Thaddarille selvästikin tärkeä toimeksianto, palkkasi hän myös Ringilin – pohjahintaan – suojelemaan vankkureilla lähtenyttä kaksikkoa. Ringilin tulisi matka nopeasti saadakseen Gundarin sekä haltiaystävänsä Kajunin kiinni. Ringil lähti pohjoiselle kauppatielle, kohti ystäväänsä ja tulevia seikkailuja.

 

Epäonnea kauppatiellä

Matka kohti Tramelia taittui alkuun vaivattomasti Tramelin ja Merienin välisellä suurella kauppatiellä. Muutaman päivän matkustamisen jälkeen, epäonni koetteli haltiasoturia. Suuri kauppatie oli suljettu ja kymmenittäin Merienin vartiokaartin sotilaita oli edessä katkaisemassa tietä. Tiehen oli ilmestynyt kymmeniä metrejä leveä pohjattomalta vaikuttava kuilu.

Sotureilta matkamies sai tylyn kohtelun; Kauppatie oli suljettu ja matkaa joutui jatkamaan riskeeraamalla joko poikkeamalla erämaan kautta kulkevia sivupolkuja tai vaihtoehtoisesti palaamaan takasin. Vaikka useimmat matkustavaiset masentuneina joutuivat kääntymään takaisin, ei se ollut Ringilille vaihtoehto ja hän astui tieltä pois kohti erämaata, toivoen että ystäviensä matka oli sujunut paremmin.

Seurattuaan aikansa erämaata kohti johtavien vankkureiden jälkeä, kohtasi haltiasoturia surullien näky. Thaddarin vankkurit seisovat yksinään selkeästi pengottuna, härät surmattuna ja täynnä mustasulkaisia nuolia. Ennen kuin Ringil ehti kunnolla todeta tilanteen, säntäsi kaksi hiittä haltiaa kohti.

Taistelu taitavaa haltiaa vastaan oli ohitse kuitenkin tuossa tuokiossa.

Vankkureilta Ringil ehti todeta, että kyseessä tosiaan oli Gundarin vankkurit ja kamppailun jälkeen kaksikko oli raahattu pois. Toivoen, ettei olisi vielä liian myöhäistä, päätti haltia tehdä sen mitä tehtävissä vielä oli.

 

Hiisien surma

Tarkkasilmäinen haltia huomasi pian olevansa hiisien ansoittamalla polulla ja löysikin pian itsensä heidän piilopaikkansa. Vartioon piiloutuneet hiidet eivät ehtineet huomata mitään ennen kuin makasivat nuolet lävistettynä luolan suulla.

Niin Ringil astui sisään piilopaikkaan ja eteni luolasta toiseen hiljaisuudessa, surmaten hiiden sieltä ja toisen tuolta kunnes lopulta löysi etsimänsä. Hänen ystävänsä Kajun makasi luolan nurkassa kädet sidottuna ja haavoittuneena.

Ringilin epäonneksi Kajunin vapauttaminen huomaamattomasti epäonnistui ja taistelu hiisien ylivoimaa vastaan alkoi. Hiisien joukossa oli myös suurempi hiisipäällikkö, jonka aamutähti tuotti sankarillemme paljon kipua. Taistelu oli kiivas, mutta lopulta hiidet oli kukistettu.

Kajun, useissa taisteluissa karaistunut haltiasoturi ei voinut uskoa silmiään. Hänen ystävänsä, puusepän poika oli yksin hyökännyt hiisien piilopaikkaan ja vapauttanut ystävänsä…

TÄRKEITÄ HENKILÖITÄ:

– Thaddar Kivenetsijä, varakas kauppias Merienistä
– Gundar Kivenetsijä, kääpiökauppiaan veli

 

Yhteenveto

Pelitestauksen jälkeinen ensimmäinen pelikerta eteni sujuvasti PJ-taitojen ruosteisuudesta huolimatta. Luonnollisesti taitavalle pelaajalle kuuluu suurin kiitos. 5. laitos ansaitsee kyllä kiitoksen sääntöjen sujuvuuden puolesta ja pelikerran loppupuolen taistelupainotteiset tapahtumat eivät – omaan muistiini nojaten – koskaan ole sujuneet näin nopeasti.

Oli myös mukava palata vanhaan tuttuun roolipelimaailmaamme Thraniliin. On sinne vain helppoa astua kerta toisensa jälkeen :)