Roolipelejä ja hauskanpitoa – Tikarijoki #2

Majatalon isäntä Elmer ei ollut ainoa joka oli kohdannut epäoikeudenmukaisuutta punatakkisilta sotureilta jotka olivat Tharadonin virallisin määräyksin tulleet avustamaan kaupungin kaartia. Tharadonissa oli sortajia ja ihmiset olivat voimattomia niiden edessä. Lisäksi yhdellä jos toisellakin kyläläisellä oli ongelmia ja toivoivat karaistuneiden muukalaisten olevan kykeneviä auttamaan heitä.

Illan tullen Ringil päätti ottaa selvää tarkemmin mitä punatakit kaupungissa puuhailivat. Yön varjossa Ringil sekä Kajun livahtivat ulos majatalosta ja suunnistivat kohti kylän hallitusrakennuksena toimivaa pitkätaloa. Pian kaksikko oli löytänyt tiensä uneliaiden vartijoiden ohi ja Ringil kävi läpi pormestarin ja punatakkien kirjeenvaihtoa:

Olen lähettänyt ensimmäisen erän punatakkejani pitämään huolta kaupungin turvallisuudesta ja samalla varmistamaan yhteistyömme sujuvuuden. On Tharadonin kaupungin etujen mukaista, että mieheni saavat täydet valtuudet turvatessaan kaupungin hyvinvoinnin. Toinen erä miehiäni on pian tulossa luoksenne ja työt jatkuvat sopimuksen mukaisesti. Tehkäämme jatkossakin yhteistyötä, ettei Korppilaakson ja Kaurisvaaran kaltaista hallintokäytäntöä tarvitse ottaa Tharadonissa käyttöön. – Barrun Mustaparta

Paperit paljastivat Ringilille totuuden menneisyydestä: Punatakit olivat Ringilin vihamiehen kätyreitä. Panoksena oli paljon muutakin kuin nuoren haltiamiehen perheen kohtalo.

Valpastunut vartija keskeytti kuitenkin kaksikon puuhat ja takaa-ajo kylässä alkoi. Kaksikon onneksi kylänmies Daran – jota Ringil oli luvannut aikaisemmin päivällä auttaa – piilotti pakenevat haltjat ja seuraamuksilta säästyttiin. Kaksikko oli selvinnyt vain täpärästi tilanteesta, eikä kaksikon tuntomerkkejä oltu hämärässä saatu kiinni.

 

Yhteenveto

Jälleen erittäin mielenkiintoinen pelikerta takana. Pelikerran edetessä hylkäsin nopeasti alkuperäiset suunnitelmani ja annoin pelaajahahmon taustan johdattaa tarinaa haluamaani suuntaan. Näin Dungeons and Dragons 5.laitoksen tuomien etujen siivin syntyi pelikerta josta nauttivat niin pelinjohtaja kuin pelaaja.

Pelikerran jälkeen totesimme yhteen ääneen, että mahdollisuuksia seuraaviin koettelemuksiin oli paljon. Kaksikon harteilla oli kääpiö Gundarin kohtalo sekä kenties koko laakson alueen tulevaisuuteen vaikuttavan luolaston löytäminen, Ringilin menneisyyden haamujen esiintulo, erinäisten kyläläisten tuomat ongelmat ja mahdollisuudet auttaa heitä. Seikkailun ainekset ovat koossa ja niitä hämmennetään lisää seuraavalla pelikerralla. Suosittelen lukemaan Montusta tarkemman kuvauksen Ringilin seikkailuista, sillä se on varmasti ropenälkäisille pelaajille mieluisaa luettavaa.

  • Jaakko Alamikkula

    Pelikerrassa oli parasta, kuinka jo pohjustettiin tulevaa hahmonkehitystä ja Ringilin tausta tuli mukaan peliin. PJ veti kyllä hyvän seikkailun, enkä muista pitkään aikaan olleeni näin täpinöissäni jostain pelistä. 5-edikan ehkä parhaimpiin uudistuksiin kuuluvat Backgroundit on kyllä kovaa kamaa. Ei järkyttäviä mekaanisia bonuksia, vaan tuollaisia tarinaan lisäsisältöä antavia elementtejä.